Vrijwilligers en leden

Vrijwilligers, je hebt ze in alle maten en gewichten. Je hebt er die opstaan en gaan slapen met hun vereniging. Je hebt er die zich even voor één ding willen inzetten. Je hebt bestuursvrijwilligers, tappers en feestvierders, organisatoren en werkpaarden. Zonder hen valt ons verenigingsleven als een kaartenhuis in mekaar. Niet alle verenigingen zijn heuse vrijwilligersorganisaties. Zij zijn professioneel uitgebouwd en kiezen bijvoorbeeld enkel binnen het bestuur voor vrijwillig engagement.

Heel wat verenigingen zijn ook ledenorganisaties. Het werven en begeleiden van zowel leden als vrijwillige medewerkers vergt doelgerichte inspanningen. Dat loopt niet altijd van een leien dakje. Het vraagt een doordacht beleid en aanpak.

de Verenigingscoach

• feedback en ondersteuning bij het organiseren van een wervingscampagne voor nieuwe leden, het opstellen van een vacature voor vrijwilligers, het uitstippelen van een evaluatietraject
  • groepsmomenten en teambuilding voor een nieuw bestuur of een vrijwilligersgroep
  • samen nadenken over het vrijwilligersbeleid van jouw organisatie, over de plaats van vrijwilligers in de vereniging, over voors en tegens van de vrijwilligersvergoeding, enzovoort