"De nood aan een degelijke toekomstvisie voor de organisatie en haar kerntaak rond jeugdhuiswerk in de grootstad, is groot. Deze visie is broodnodig om de inhoudelijke focus voor de komende jaren vast te leggen." Jurgen

Jeugdhuizen Ondersteuning Brussel (JHOB) vzw - vandaag Entrée - ondersteunt als organisatie de bestaande Brusselse Jeugdhuizen en stimuleert nieuwe jeugdhuis- en jongerenwerkingen doorheen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Als overkoepelende organisatie is zij de stem van de Brusselse jeugdhuizen op allerlei niveaus en ijvert zij voor meer jeugdhuis in Brussel. JHOB vzw is slechts de naam van de vzw op papier. Naar de buitenwereld communiceert ze steeds in naam van De Brusselse Jeugdhuizen.

"Na ruim 2 jaar hard werken en het uitrollen van een werkende organisatiestructuur, is het tijd om vooruit te kijken voor Jeugdhuizen Ondersteuning Brussel vzw. De nood aan een degelijke toekomstvisie voor de organisatie en haar kerntaak rond jeugdhuiswerk in de grootstad, is groot. Deze visie is broodnodig om de inhoudelijke focus voor de komende jaren vast te leggen. Dit proces wordt momenteel intern voorbereid, maar een externe inkijk en begeleiding zijn meer dan welkom en zullen ongetwijfeld een duidelijke meerwaarde kunnen bieden.

Na enige navraag kwamen we hiervoor al vrij snel bij Iris terecht. Een eerste verkennend gesprek dat al snel in de diepte ging, gaf me de bevestiging dat haar begeleiding, expertise en analysevermogen perfect aansluiten bij hetgeen onze organisatie nodig heeft. Binnenkort gaan we echt aan de slag, hopelijk met heel wat resultaat, maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan.

Voldoende vaart maken zonder het uiteindelijke doel én de bijhorende belangrijke details uit het oog te verliezen. Als ik achterom kijk is dat voor mij tot nu toe de balans in het begeleidingstraject dat Iris met JHOB vzw liep. Ondertussen leggen we de laatste hand aan de vernieuwde toekomstvisie, waar Iris heel wat ondersteuning bood naar inspraak –en participatiemomenten en procesbegeleiding. Haar externe analytische blik bood hier alvast heel wat meerwaarde die het hele proces naar een hoger niveau tilde.

Naast dit lopende traject smeet Iris zich ook in een volledige vormingsdag op maat voor de personeelsploeg van de organisatie. Gedurende deze dag gingen we ‘hands on’ aan de slag met feedback. Zowel het geven, als het ontvangen van feedback in één-op-één situaties, waarbij er niet teveel tijd werd verspild met theorie. Hierdoor kon er vrij snel echt geoefend kon worden. Geen makkelijk onderwerp, dat met de nodige expertise en zorg dient te worden aangepakt. Via haar, voor ons gekende, ‘druk op de ketel houden’- methode, vond de broodnodige verdieping plaats, die een dergelijk vormingsmoment nodig heeft.

Een geslaagde dag voor de hele ploeg dus! Nu op naar het vervolg in dit proces."

Jurgen Ral, coördinator JHOB vzw

brusselsejeugdhuizen.jhob.be