"We willen ons graag meer focussen op onze kernkwaliteiten, op onze krachten omdat we denken dat dat goed is voor de organisatie én voor de medewerkers. We willen ook onze eigen focus weer gaan bepalen." An

Kind & Samenleving is een onafhankelijk kennis- en expertisecentrum dat de positie van kinderen en jongeren in de samenleving wil versterken.

"Soms kan het snel gaan. Onze organisatie heeft de laatste 2 jaar keihard gewerkt, maar zat vooral in een overlevingsmodus. We willen ons graag meer focussen op onze kernkwaliteiten, op onze krachten omdat we denken dat dat goed is voor de organisatie én voor de medewerkers. We willen ook onze eigen focus weer gaan bepalen. Realistisch, natuurlijk, rekening houdend met wat er in de samenleving gaande is. Maar toch: zelf weer aan het roer gaan staan. Voor dit soort oefeningen kan het deugd doen om een externe begeleider aan te spreken.

Een collega uit een andere organisatie raadde Iris van De Verenigingscoach aan. Die naam zei me iets, want was al meer dan een jaar een LinkedIn contact. Een telefoontje later hadden we al een afspraak voor een eerste gesprek. Kort en krachtig, daar hou ik wel van. Het traject wordt opgestart: ze toont aandacht voor wat er bij ons leeft, heeft zelf een duidelijke visie op de thema’s die aangesproken moeten worden, én doet ook voorstellen voor aanpak.

Daarna volgde een periode van workshops met het team, een 2-daagse met personeel en de Raad van Bestuur en een coachingsmoment van de Algemene Vergadering.

De Verenigingscoach gidste onze ploeg door een toekomstgericht proces. Met veel sympathie voor de ploeg, maar met de nuchterheid van een EHBO-arts: geen pleisters waar ze niet nodig zijn. De moeilijkheden benoemen daar waar ze zijn. Ons kompas mee bewaken en telkens waarschuwen als we van de route aan het afwijken zijn."

An Piessens, Directeur

www.kindensamenleving.be