Als expert in het coachen en ondersteunen van verenigingen heeft De Verenigingscoach een goed inzicht verworven in de levensfases van een vereniging. Je hebt de opstartfase waarbij stichters en direct betrokkenen overlopen van enthousiasme. Je hebt later een routinefase, waarbij de automatische piloot ervoor zorgt dat alles prima verloopt maar de actieve betrokkenheid tot gewoonte is geworden. De Verenigingscoach gebruikt hiervoor de theorie van de levensfases van een groep, neergeschreven door Joris Piot. Uit diens onderzoek blijkt dat de diversiteit aan afdelingen in verenigingen heel groot is. Net zoals alle mensen, verschillen groepen vrijwilligers erg van elkaar. In hokjes denken is menselijk en helpt ons die complexiteit te begrijpen en te structureren. Wat spijtig is, is dat die structuur en de instrumentele visie die erachter ligt vaak te ver doorschiet. Maar het opdelen van lokale afdelingen volgens een typologie helpt je om na te denken over de staat of situatie van een afdeling en om je begeleiding daarop aan te passen.

Inzichten in deze fases kunnen vrijwilligers helpen om na te denken over hun organisatie, zodat ze samen kunnen bekijken welke stappen nodig zijn om te heroriënteren, gas bij te geven, te corrigeren of ervoor te kiezen alles te laten zoals het was. Maar inzicht verwerven is belangrijk. Omwille van zijn kennis en expertise werd Joris van De Verenigingscoach gevraagd om een interactieve workshop te begeleiden naar aanleiding van het jaarlijks intiatief 'Gent verenigt' van de dienst welzijn en gelijke kansen.

contactpersoon: Nedim Demirogullari, Stad Gent, dienst welzijn en gelijke kansen

17/06/2019 - 11:40