REVA vzw. wil een bijdrage leveren aan het persoonlijke, sociale en professionele leven van mensen met een beperking. Daarvoor organiseert REVA vzw sinds 1989 een tweejaarlijkse informatiebeurs over producten en diensten voor personen met een beperking en ouderen. Nergens in België komen op 3 dagen tijd meer mensen met een beperking, ouderen,  mantelzorgers, dienstverleners en andere professionelen bijeen. REVA is daarmee de grootste Belgische beurs voor mensen met een beperking, met bezoekers en exposanten uit binnen- en buitenland.

Zoals zovele organisaties stoot REVA op de grenzen van vrijwillig engagement, generatiewissels en draagkracht. De tweejaarlijkse beurs groeide uit tot een kwalitatief hoogstaand event dat enorm veel engagement en expertise nodig heeft om te kunnen slagen.  De organisatie stelde zichzelf in vraag als vzw. en vrijwilligersorganisatie, wat ze sinds haar stichting is. Eén freelance tewerkgestelde zorgt voor continuïteit en logistiek van de beurzen. De rest van het werk rust op de schouders van vrijwilligers, waarvan de trekkers van het prille begin erg actief betrokken zijn.

De Verenigingscoach werd gevraagd om het denkproces over intern beleid (keuzes voor de toekomst), werkingsstructuur en organisatie te ondersteunen. Sommige medewerkers wilden REVA laten groeien tot een organisatie die meer is dan de tweejaarlijkse beurs. Anderen zagen het liever beperkt tot de beurs. Draagkracht en dromen botsten daarbij. Joris van De Verenigingscoach hielp bij de dingen op een rijtje zetten als basis voor toekomstige keuzes. In een reeks meetings werden de zaken bij naam genoemd, zowel over bestuur als coördinatie, public relations en netwerking, financies en logistiek. Nieuwe ideeën voor de beurs en voor activiteiten doorheen het jaar kwamen eveneens aan bod. Met deze analyse kon REVA aan de slag om keuzes te maken die de toekomst van de organsitie veilig stelde.

contactpersoon: Dirk De Vylder, voorzitter

25/02/2019 - 11:09