Heb jij al vijf zwemclubs gefusioneerd tot één nieuwe zwemclub, en daarmee kinderen en hun ouders blij gemaakt? En dat in volle coronatijd, met alle beperkingen van dien? Joris van De Verenigingscoach deed het! Uiteraard dankzij een goeie samenwerking met Katia, sportclubondersteuner bij de VGC. Het was geen eenvoudig traject dat begon met veel gezucht en gekreun, van 'wij kunnen dat niet' en 'we zijn het beu'. Vrijwillige bestuurders haakten af. Nieuwe bestuurders waren niet te vinden. Maar toch is het gelukt!

Oospronkelijk kregen slechts drie zwemclubs de opdracht van VGC om zich te verenigen. Versplinterde kleine clubjes maakten het moeilijk om een eenduidig beleid te maken naar de Brusselse gemeentebesturen die de schaarse zwembaden beheerden. Vereende krachten zouden tevens de draagkracht van de clubs vergroten en nieuwe vrijwilligers aantrekken. Met wat trekken en sleuren werd het proces op gang getrokken, eerst met veel weerstand en twijfel, later met goesting en enthousiasme. Er werden zelfs twee extra clubs bereid gevonden om aan te sluiten. En er werd een nieuwe jonge voorzitter gevonden, die eigenlijk ook wou stoppen. En de groep koos via een participatieve weg voor een nieuwe naam voor de fusieclub: Aquatix BXL. Het traject met Joris als moderator en verbinder was opbouwend en enthousiasmerend. Het deed mensen goesting krijgen om er iets van te maken, wat uiteindelijk prima gelukt is.

Katia Honée - VGC sportclubondersteuner Splash

14/01/2022 - 11:20