JNM, de Jeugdbond voor Natuur en Milieu, is een jeugdbeweging voor alle kinderen en jongeren van 7 tot 26 jaar. Samen de natuur intrekken, ravotten in de bossen, op zomerkamp naar de Ardennen, de zee, de Kempen of het buitenland behoort allemaal tot het aanbod. JNM staat voor samen de natuur beheren en beschermen, actief de handen uit de mouwen steken.

De organisatie kent een lange traditie van basisparticipatie. Actieve betrokkenheid is voor JNM belangrijk, maar zorgt soms voor interne problemene. De werkdruk bij personeel en bestuursvrijwilligers kan soms flink uit de hand lopen. Er komt veel werk op te weinig schouders, wat tegelijk zorgt voor weinig succeservaringen. Om de situatie te corrigeren ging JNM te rade bij Joris van De Verenigingscoach voor een kort begeleidingstraject met als doel een betere focus op de te behalen doelstellingen willen bereiken.

Corona speelde uiteraard parten in de praktische uitwerking van het traject. Toch werden opties gevonden om 'live' te vergaderen. Er werden ruime en goed te verluchten lokalen gevonden, en voldoende bestuurders voor een stevige brainstorm. Uiteindelijk waren de resultaten meer dan sterk genoeg om ermee aan de slag te gaan als voorbereiding op een nieuwe beleidsnota.

Emma De Backer, bondsvoorzitter JNM

03/07/2020 - 17:03